Bij een hersenbloeding stroomt bloed in of rond de hersenen door een scheurtje in een bloedvat. Dit bloed hoopt zich op en duwt hersenweefsel weg of hersencellen krijgen geen bloed meer. Hierdoor beschadigt hersenweefsel.

De bloeduitstorting neemt ruimte in en duwt hersenweefsel weg. De zwelling in je hersenen kan nergens heen door de schedel. Gezond hersenweefsel raakt zo beschadigd. De bloeduitstorting groeit het snelst in de eerste 3 uren na het scheuren.

Signalen hersenbloeding

Een hersenbloeding ontstaat plotseling. De meest voorkomende signalen zijn:

• scheve mond
  • lamme arm
  • verwarde spraak

De signalen komen ook voor bij een herseninfarct. Je ziet aan de buitenkant niet of iemand een hersenbloeding of een herseninfarct heeft.

Wel nemen bij een hersenbloeding nemen de uitvalsverschijnselen vaak langzaam toe. Ook ontstaat soms een verhoogde druk in de schedel. Dit veroorzaakt bewusteloosheid of een verlaagd bewustzijn, enorme hoofdpijn, misselijkheid of braken.

Het is belangrijk dat iemand met uitvalsverschijnselen zo snel mogelijk in het ziekenhuis is. Bel daarom direct 112 bij signalen die wijzen op een beroerte.

Soorten hersenbloedingen

Er zijn meer soorten hersenbloedingen. Het is belangrijk te weten waar de hersenbloeding zich precies bevindt en wat de grootte is. Hieruit is vaak af te leiden wat de oorzaak is en of er een behandeling is.

Soorten:

• intracerebrale hersenbloeding (ICH): een bloeding in het hersenweefsel - in de grote hersenen, kleine hersenen of hersenstam
  • subarachnoïdale bloeding (SAB): een bloeding rondom het hersenweefsel
  • hersenbloeding na ongeval of geweld (subduraal hematoom, epiduraal hematoom, hersenkneuzing/ contusie)

Hoe een ICH ontstaat

Een intracerebrale hersenbloeding (ICH kan ontstaan door langdurige hoge bloeddruk. Hierdoor  kunnen kleine bloedvaten in het hersenweefsel beschadigd raken (small vessel disease).

Een andere oorzaak van een ICH is de ophoping van eiwitten in de bloedvaten (Amyloid Angiopathie). Door deze aandoening worden worden de vaatwanden minder elastisch.

Deze bloedingen komen het meest voor bij mensen ouder dan 65 jaar en vinden meestal diep in de hersenen plaats. Bloedingen aan de oppervlakte komen minder vaak voor. Het gaat dan om vaatmisvormingen, aneurysma's of stollingsstoornissen.

Hoe een SAB ontstaat

De meest voorkomende oorzaak van een SAB is een gebarsten hersenaneurysma. Belangrijkste risicofactoren zijn hoge bloeddruk en roken. De behandeling van een SAB kan anders zijn dan bij een ICH.

Prognose hersenbloeding

Een hersenbloeding is een ernstige aandoening met slechte vooruitzichten. De kans om aan een hersenbloeding te overlijden is het grootst in de eerste maand. Een klein deel van de patiënten heeft een maand na de bloeding geen of weinig restverschijnselen.

Diagnose en behandeling

Een hersenbloeding begint vaak met plotseling optredende uitvalsverschijnselen. Aan de buitenkant is niet te zien of iemand een herseninfarct of hersenbloeding heeft. Om dit uit te wijzen, moet zo snel mogelijk een CT-scan worden gemaakt.

Oorzaak vaststellen

De plek van de bloeding kan iets zeggen over de oorzaak. Meestal vindt de bloeding plaats in het hersenweefsel. Dit heet een intracerebrale hersenbloeding (ICH). Maar de bloeding kan ook rondom de hersenen plaatsvinden. Dit heet een subarachnoïdale bloeding (SAB).

Met een CT-scan kun je vaak zien waar de bloeding zit. Een CT-scan geeft snel een beeld van de hersenen. Een hersenbloeding en een herseninfarct zijn vrij snel na het ontstaan van de uitvalsverschijnselen met een CT-scan te onderscheiden. Een bloeding is direct zichtbaar als een lichtere plek op de scan. Een infarct is in het begin nog niet zichtbaar, maar later vaak te zien als een donkergrijze plek.
Als je op een CT-scan een hematoom (bloeduitstorting) ziet, dan wijst dat op een bloeding. De plaats, grootte en vorm van de bloeding geven informatie over om wat voor een soort hersenbloeding het gaat. En aanwijzingen over de oorzaak van de bloeding.

Op deze CT scan is een hersenbloeding (ICH) zichtbaar bij de rode pijl

Behandeling hersenbloeding

In de acute fase wordt de hersenbloeding zo goed mogelijk behandeld. Daarna wordt onderzocht of er mogelijkheden zijn voor een ingreep of operatie om een nieuwe bloeding te voorkomen.

Behandeling in de acute fase

Omdat een hersenbloeding vaak diep in het hersenweefsel ligt, is een ingreep of operatie in de acute fase meestal niet mogelijk. De behandeling is dan afwachtend. Dat wil zeggen dat de patiënt op een speciale afdeling in het ziekenhuis goed in de gaten wordt gehouden. De patiënt wordt daarbij regelmatig op het bewustzijn gecontroleerd. Afname van het bewustzijn kan wijzen op groei van de bloeduitstorting. Daarnaast worden er medicijnen gegeven om het vocht rond de bloeding te verminderen en de bloeddruk te verlagen.

Behandeling om nieuwe hersenbloeding te voorkomen

Als de oorzaak van een hersenbloeding is gevonden, is vaak een ingreep mogelijk. Zo kan een nieuwe hersenbloeding worden voorkomen. Opereren kan bij een aneurysma (coilen of clippen) of bij een AVM (arterioveneuze malformatie of vaatmisvorming).

Risico verlagen

Door een gezonde leefstijl kun je het risico op een hersenbloeding verlagen. Ben je een roker? Stop dan met roken. Door gezond te leven, kun je je bloeddruk verlagen. Gezond leven betekent:

• gebruik zo min mogelijk zout
  • eet gezond en gevarieerd met veel groente en fruit
  • gebruik weinig vet en kies voor onverzadigde vetten
  • beweeg voldoende, minimaal een half uur per dag
  • zorg voor een gezond gewicht
  • rook niet
  • drink niet meer dan één glas alcohol per dag
  • gebruik geen drugs

> Meer over gezond leven

Gebruik je medicijnen tegen een hoge bloeddruk? Zorg er dan voor dat je deze volgens voorschrift gebruikt.

Waar je geen invloed op hebt

Een deel van de risicofactoren kun je zelf niet veranderen. Je leeftijd, of je man of vrouw bent en erfelijke aanleg liggen vast. Net als het hebben van andere ziekten, bijvoorbeeld diabetes. Je kunt wel goed opletten als je weet dat je meer risico loopt. Gezond leven is dan extra belangrijk.

(Bron: Hartstichting)