TIA

Een TIA (Transient Ischemic Attack) is een tijdelijke afsluiting van een bloedvat in de hersenen. De afsluiting wordt veroorzaakt door een bloedprop. Die bloedprop lost weer op. Daarom duren de klachten vaak maar een paar minuten. Bij een TIA zijn er geen blijvende gevolgen. Een TIA kan wel een voorbode zijn voor een herseninfarct (ook wel beroerte genoemd), met blijvende hersenschade. Neem een TIA daarom altijd serieus.

Herken de signalen

De signalen van een TIA, herseninfarct en hersenbloeding zijn gelijk. De 3 belangrijkste signalen zijn: een scheve mond, verwarde spraak en een verlamde arm. Bij een TIA zijn deze verschijnselen tijdelijk en er treedt snel volledig herstel op.

Onderzoek na een TIA

In het Alrijne Ziekenhuis krijgt U na een TIA op korte termijn onderzoek. Dit is om te onderzoeken of het inderdaad een TIA is, wat de oorzaak is en wat de behandeladviezen zijn.

Meestal krijgt U bloedonderzoek, een hartfilmpje (ECG), een scan van de hersenen en Duplex (echo) onderzoek van de halsvaten. In sommige gevallen wordt ander (meer of minder) onderzoek gedaan. Zo is het bij een oog TIA niet nodig om een scan van de hersenen te maken. Bij andere patienten worden extra scans (MRI) gemaakt. Soms zijn hartritmestoornissen of andere hartaandoeningen de oorzaak van een TIA. Als dat wordt vermoed maar niet zeker is vastgesteld door een gewoon hartfilmpje, dan wordt U doorverwezen naar een cardioloog.

Oorzaken TIA

De oorzaken van een TIA zijn hetzelfde als die van een herseninfarct. Vaak zijn er vernauwingen in de slagaders die de hersenen van bloed voorzien. Hier kan een bloedpropje vastlopen en het bloedvat verstoppen.
Ook kan er een TIA ontstaan als gevolg van hartproblemen. Bij boezemfibrilleren kunnen bloedpropjes in het hart ontstaan. Als die doorschieten naar de bloedvaten van de hersenen, kan dit een TIA veroorzaken.

Behandeling TIA

Een TIA is een ernstige waarschuwing. Er is een kans op een nieuwe TIA of een herseninfarct. In de eerste 14 dagen is die kans het grootst. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk na een TIA te starten met een goede behandeling. Door gezond te leven verklein je de kans op herhaling.

De belangrijkste behandelingen zijn:

- medicatie om het bloed minder te laten stollen (meestal clopidogrel)

- medicatie om het cholesterol te verlagen (meestal simvastatine of atorvastatine)

- medicatie om de bloeddruk te verlagen

- operatie halsslagader: Bij een ernstige vernauwingen in de halsslagader kan de neuroloog een operatie adviseren. De vernauwingen in halsslagader worden dan opgeheven of verminderd.

- gezond leven

Zie ook informatie over TIA op website Thuisarts.nl

Lees hier verder over de behandelingen na een TIA.